Vincents Husbil & Husvagn

Husbilstyper

Klicka på länkarna för fler guider om husbilar och husvagnar.

Bli expert på din husbil

Bli expert på din husvagn

Sveriges Campingar

Husbilar delas in i ett antal kategorier eller huvudgrupper. Detta har ingen annan betydelse än att underlätta resonemang.

Det som däremot är viktigt är fordonets totalvikt. Både när det gäller körkortskrav och trafikregler, som för hastighetsgränser och eventuella vägavgifter, dras en gräns vid 3,5 ton. Färjor brukar därutöver ha ett längdkrav där fordon längre än sex meter har högre avgifter. Många husbilar är därför 599 centimeter långa. Är de längre spelar den överskjutande längden ingen annan roll än smidigheten i trafiken och vid parkering i exempelvis stadsmiljö.

Chassit kan vara lågt eller högt och axelavstånd kan skilja även med ”samma” grundfordon oavsett typ, plåtisar undantagna.

Plåtisar, eller inredda transportbilar, är i allmänhet just under sex meter och väger sällan mer än 3,5 ton i grundutförandet. Inredningen byggs i en färdig bil och dessa bilar har oftast en öppningsbar dubbeldörr i bak, en skjutdörr på höger sida samt förar- respektive passagerardörr. Dessa husbilar passar bäst om man inte är fler än två.

Bürstner Alkov - Vincents Förmedlingsobjekt

Bürstner Alkov - Vincents Förmedlingsobjekt

Alkovbilar har en utbyggnad, bula, över förarhytten där sängarna placerats. Husbilstypen är inte lika vanlig idag som tidigare men har sina fördelar då, om alkovsängarna är de enda, det ger bättre planeringsmöjligheter och utrymmen i bodelen. Har man då och då, men inte alltid, gäster med sig på färden upplever många denna lösning i kombination med bäddar längst bak som praktisk. När alkovsängen används dras den ned för att det ska bli rimlig takhöjd över sängen.

Halvintegrerade husbilar byggs på ett chassi med färdig förarhytt och kaross runt den (vindruta och framdörrar) men sedan är det bara chassiskelettet bakom. På chassit bygger sedan husbilstillverkaren en bodel som kan skilja både i längd och bredd. Det finns ingen skiljevägg mellan bodelen och förarhytten. Det har börjat komma halvintegrerade husbilar med slide out bakåt för att öka längden när den inte körs. De flesta har en totalvikt på 3,5 ton men vissa kan registreringsbesiktigas till en högre totalvikt.

Helintegrerade husbilar byggs på ett chassi som saknar förarhytt. Husbilstillverkaren bygger då karossen hela vägen till kylaren och resultatet liknar mer en buss. På helintegrerade husbilar saknas därför ofta passagerardörr och ofta även förardörr. Dessa husbilar är oftast lite längre, runt 7-7,5 meter och har ofta dubbla bakaxlar eller twinmonterade bakhjul, det vill säga två parallella hjul på vardera sidan av den enda hjulaxeln. Ofta är totalvikten högre än 3,5 ton.

Morelo Liner - Vincents Förmedlingsobjekt

Morelo Liner - Vincents Förmedlingsobjekt

De största husbilarna kallas Liners, är alltid helintegrerade och kan liknas vid en mindre buss. På grund av lagkrav om fordonslängder är maxlängden sällan mer än elva meter. Liners kan ha så stora garage (se separat text) att en liten bil, exempelvis Smart, får plats. Liners kombineras ofta med slide out för att ytterligare öka boytan. Endast en mindre del av alla husbilar tillhör denna kategori.

Slide out är en sektion som kan skjutas ut från den övriga karossen. Det är en praktisk men dock dyr lösning som ökar boytan. En slide out kan vara olika bred och skjuts nästan undantagslöst ut från långsidan. Lösningen har successivt blivit vanligare och gör att bredden på fordonet, som i trafiken inte får överstiga 2,5 meter, kan ökas vanligtvis cirka en halv meter.

Vid val av husbil spelar även överhänget roll. Ju längre kaross bakom bakaxeln desto mer svänger bakdelen ut vid kurvtagning, något som den som väljer en personbil inte ens tänker på.

Denna information är skapad för att underlätta för dig att välja rätt husbil hos Vincents Husbil & Husvagn, din professionella partner!



Succékampanjen Fortsätter!

0% RÄNTA - 0% AMORTERING

Dagar
Timmar
Minuter
Sekunder
Läs Mer