Vincents Husbil & Husvagn - Begagnade Husbilar & Husvagnar

Arndt kommer till Vincents!

Vincents vänner bjuds på säljlektion med mäster Mikael Arndt

Arndt kommer till Vincents!

Den 10:e april kommer Mikael Arndt till Vincents Husbil & Husvagn där han föreläser om hur rätt vilja kan göra verklighet av det som andra uppfattar som självutvecklingsfloskler. Vänner till Vincents H&H välkomnas att anmäla sig.

Läs fler av våra artiklar:

Utbildning för att bli Husbilstekniker!

Polar – Vincents Nya Samarbetspartner

Det gäller att ta in kunskap från rätt kanaler, inta rätt attityd, våga följa upp varje säljmöjlighet, våga drömma och uttala ditt mål för omgivningen, förespråkar Mikael Arndts skola. Och Vincents H&H är ett utmärkt exempel på att bra säljstrategier och tydliga försäljningsmål avsevärt ökar chansen till framgång. Den vilja som enligt Arndts säljskola måste finnas, innehas av Vincents VD och grundare, Vincent Schaffler:

– Jag har själv arbetat efter de principerna för att bli en bättre säljare, och jag vill nu att mitt säljteam ska få samma insikter. Det är ju också bra för oss om våra samarbetspartners, nätverk och lokala kollegor utvecklas, tillsammans med oss. Därför välkomnar vi alla våra vänner till en lärorik lektion i att utveckla sin säljförmåga, enligt Arndts skola.

Klichéer blir logik med fördjupad förståelse

Arndts säljutbildning har utbildat och coachat tusentals säljare, i alla branscher, under drygt trettio år. Och många tidigare kursdeltagare vittnar om fantastiska resultat, efter att de har arbetat enligt principerna från Arndts säljskola. En del motton kan först uppfattas som floskler a’la ”Carpe Diem”, men när de fördjupas och sätts i samband med varandra så blir de faktiskt helt logiska. Ett exempel är Arndts åsikt om att försäljning är rättvis: Flera säljare kan ju ha samma utgångsläge och jobba parallellt på samma företag, men ändå är det någon av dessa som oftast säljer mest. Och den talangen kom inte med modersmjölken utan beror oftast på att denne har övat och tagit in lärdomar från målmedvetet utvalda böcker, poddar, kurser och förebilder.

Man handlar av den man gillar

Enligt Arndts säljutbildning är det mycket mer lönsamt för säljaren att vara omtyckt av kunden, än att exempelvis kunna erbjuda det bästa priset. Så vad gör en säljare ”likeable”? Jo, hen lyssnar på kunden, visar att hen själv tycker om människor, att hen trivs med arbetet och att hen berättar om produkterna med entusiasm, glädje och stolthet. Arndts skola framhåller vikten av att vara glad, för att alla gillar att umgås med glada människor. Men, det är såklart en intränad balanskonst att få in den sköna och naturliga graden av glädje i kroppen. För den otränade och nervöse säljaren kan önskan om att utstråla glädje snarare uppfattas som en överspänd neuros.

Entusiasm lika värdefullt som erfarenhet

Vincent Schaffler, VD för Vincents Husbil & Husvagn, är helt enig med Mikael Arndts skola gällande värdet av entusiasm och ”likeability”, och Vincent bjuder på ett lysande exempel:

– När min dotter bara var sexton år så fick hon sommarjobba som säljare hos oss, helt utan erfarenhet av att förhandla om så stora värden som husbilar och husvagnar. Men, hon var stolt och glad över förtroendet, utstrålade entusiasm och det tyckte såklart kunderna var trevligt. Så även om hon inte hade alla tekniska kunskaper, så tog det bara någon dag innan hon hade sålt en stor husbil. Visst blev jag och alla våra erfarna säljare överraskade, men enligt Arndts säljutbildning så följer det bara logiken.

Sätt mål så har du genast övertag

Att sätta konkreta mål är också en grundläggande faktor. Enligt Mikael Arndts skola så sätter endast två-tre procent av svenskarna ett tydligt mål, vilket alltså betyder att de flesta inte har något mål alls. De flesta har såklart några luddiga drömmar, ofta på kortare sikt, men de är knappt att betrakta som delmål. Det blir alltså en oerhört stark kontrast till det faktum att ALLA framgångsrika säljare faktiskt sätter mål, enligt Mikael Arndt. Hundra procent! Och målen ska vara konkretiserade och formulerade så att de blir mätbara, så man i efterhand kan avgöra om man nått fram, eller med hur många enheter man missat målet. Ett mål är inte bara triggande, utan utgör en bestämd riktning som alla dina beslut kan förhålla sig till. Det underlättar dina val och prioriteringar och ger dig bättre fokus i arbetet, förespråkar Mikael Arndts säljutbildning. Det finns ju oändligt många olika resultat man skulle vilja uppnå och drömmar som uppstår under vägen, men genom att välja ett specifikt mål så famlar man inte, utan går spikrakt mot målet.

 

Arndt kommer till Vincents!

Konkretisera även delmålen

På Vincents H&H ser man även till att delmålen är konkreta, för att etablera en kittlande och lekfull tävlingsinstinkt bland säljarna, särskilt när ett pris hägrar:

– Ja, vi utlovar ibland fester, aktiviteter eller någon annan form av belöning, om säljarna uppnår ett visst säljmål. Och, de är alltid konkreta och mätbara för att kunna avgöra om målen uppfylldes, förklarar Vincent Schaffler, vars uppfattning stämmer väl med Arndts skola.

Mikael Arndt poängterar även hur viktigt det är att våga följa upp varje säljmöjlighet och våga ställa frågan om huruvida kunden vill ta erbjudandet och handla. Nästa faktor är också en fråga om mod, nämligen att våga uttala sina mål, och berätta om dem offentligt. Då sätter man press på sig själv och detta gör att man skärper sig, det blir svårare att smita undan, och dessutom så uppfattas man av omgivningen som målmedveten.

Full utdelning när alla principer tillämpas

Ett underbart exempel på vikten av att våga offentliggöra sitt mål, likt det som Mikael Arndts säljskola förespråkar, genomfördes förra året på Vincents, även om det inte är säljrelaterat. Flera av företagets tekniker hade under tidigare perioder försökt att sluta röka, men misslyckats. Men, när man en dag gemensamt offentliggjorde på företagets Facebook-sida att alla nu skulle sluta röka på samma gång, så skapades en förväntning bland de nästan tretusen följarna. Ett åtagande som var svårt att svika, eftersom kunderna gärna frågade hur det gick. Personalens beundransvärda mod, när de offentligt vågade uttala målet, gav också full utdelning. Men Mikael Arndts säljutbildning understryker att alla dessa nämnda faktorer inte fungerar enskilt, utan måste tillämpas samtidigt, för att uppnå den stora effekten. Arbeta enligt dessa principer samtidigt, så kommer du ständigt att ligga långt över konkurrenternas nivå, trots att era marknadsförutsättningar är likadana.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!



Jag kan med en bra erfarenhet rekommendera Vincents. Vi lämnade in vår husvagn på försäljningsuppdrag Fredag v42....

Publicerat av Anders Åkerman Waern den 6 november 2017