Vanliga frågor och värdefulla svar om husbil och husvagn

Här har vi samlat ett antal av de frågor som många undrar inför förmedling, inbyte eller inför ett köp. Undrar du något så kanske du hittar svaret här, om inte – kontakta oss gärna!

Vad ska jag tänka på när jag väljer husbil?

Det absolut viktigaste när du köper din första husbil är att det ska kännas bra direkt när du kliver in genom dörren. Fråga gärna våra säljare efter mer tips. Du kan läsa mer här om vad du kan tänka på när du väljer husbil. 

Vilken husbil får jag köra med vanligt B-körkort?

Huvudregeln är att du får köra personklassade bilar och lätta lastbilar med totalvikt upp till 3500 kg. Vill du köra tyngre husbilar krävs behörighet C1 eller C.

Om det dock är så att du har oavbrutet haft B-körkort  som togs före 1 juli 1996 så gäller att du får köra husbilar som väger över 3500 kr. Läs gärna mer här.

Hur mycket får jag lasta min husbil/husvagn?

För att få fram din lastvikt så tar du totalvikten minus tjänstevikten. Totaltvikten är vad bilen maximalt får väga och tjänstevikten är vad bilen väger utan extra monterad utrustning. Är det monterat utrustning i efterhand, så som cykelställ eller solcell är alltså detta inte inkluderat i tjänstevikten. 

Vad ingår i tjänstevikten?

Tjänstevikten är den sammanlagda vikten av fordonet i normalt, fullt driftfärdigt skick med

  • Det tyngsta karosseri som hör till fordonet,
  • Verktyg och
  • Reservhjul som hör till fordonet
  • Bränsle
  • Smörjolja
  • Vatten
  • Föraren

Läs mer på Transportstyrelsens hemsida. 

Vad gäller för kamremsbyten och service?

De flesta husbilarna har idag Fiat Ducato chassi och deras serviceintervaller är service var 24 månad och för kamremsbyte är det 48:e månaden oavsett hur långt bilen har rullat.

Får jag provköra en husbil hos er?

Ja, det får du. Med korrekt behörighet och körkortskontroll via Transportstyrelsen. 

Vad skiljer mellan värmesystemen Alde och Truma?

ALDE är ett vattenburet värmesystem som  lämpar sig bäst vid vintercamping, eftersom att det ger en jämnare temperatur. Bilen värms upp via vatten och glykol som går i ledningar i väggarna och golvet. Truma värmesystem är ett luftburet värmesystem som värmer upp fritidsfordonet något snabbare. Det är oftast lite billigare och lämpar sig bäst för bruk från tidig vår till sen höst. 

Hur mycket går husbilens/husvagnens värde ner på ett år ?

Detta är inget som vi kan svara på exakt, men vi brukar säga att värdet sjunker ca 5% per år. Men samtidigt är det konjunktur och efterfrågan som avgör. Ibland stiger priset snarare än sjunker.

Hur ska jag tänka gällande gasolen i husbilen/husvagnen?

Kravet på besiktning av gasolanläggningen är sedan länge borttaget i den vanliga kontrollbesiktningen. Det innebär att du själv måste hålla koll på skicket. Myndigheterna rekommenderar att göra regelbundna täthetskontroller varje år. Du bör inför varje säsongen kontrollera packningar och O-ringar och kontrollera om slangen har några torrsprickor. Vid minsta torrspricka, om du böjer på slangen, så ska slangen bytas. Du kan också kontrollera så att alla skarvar är täta med hjälp av såpvatten. Om såpvattnet börjar bubbla är det ett tecken på läckage. Gasolflaskor ska alltid transporteras, förvaras och användas stående. Om du inte använder ditt fordon ska flaskventilen stängas av. 

Om det på gasolflaskan står ett visst datum ”Next test Date 2028” så gäller att flaskan ska tryckprovas det året. En annan variant är att flaskan är stämplad med ett datum, exempelvis ”16” och det innebär att gasolflaskan var ny eller genomgick kontroll 2016. Då gäller att flaskan att är giltig 10 år efter det senaste provtryckningsdatumet. 

När vi på Vincents säljer en husbil eller husvagn har vi kollat att anläggningen är i säkert skick. Det innebär att slangarna inte är för gamla, inte har någon sprickbildning och att anslutningarna är av rätt typ. Du kan vara trygg med att vi gjort vad som är möjligt för att förebygga läckage men systemet kräver löpande underhåll.

I vissa fritidsfordon finns läckagevarnare, gaslarm, monterad. Det är en gasavkännare som varnar för det fall gasol läcker ut. Gasol har en tillsats med en särpräglad doft och skulle du känna någon gasoldoft ska du omedelbart ta reda på varför. Använd inget som kan ge gnistor och vädra så mycket som det går.

Måste jag fukttesta varje år?

Har husbilen/husvagnen fabriksgaranti så måste fukttestet utföras varje år enligt direktiv från respektive märke. Är bilen utanför garantiperiod så rekommenderar vi ändå att utföra test varje år men det är inget krav. 

Går det att göra ett inbyte hos Vincents?

Ja, vi byter in husbilar och husvagnar från olika årsmodeller. Även bilar motorcyklar m.m. Även fuktskadade husbilar och husvagnar kan bytas in och vi säljer då vidare till en samarbetspartner.

Vad får jag för mitt inbyte?

Våra säljare hjälper till med värdering på plats i butik eller över telefon. Du kan även skicka ett mejl till butik@vincents.se.

Basfordon, vad är det?

När en husbil tillverkas används ett chassi från någon fordonstillverkare. Detta chassi kallas basfordon.

Basfordonet har motor, hjul samt en ram på vilken bodelen, huset, byggs. Den färdiga husbilens fabrikat anges som bodelstillverkarens så även om det är samma basfordon kallas den färdiga husbilen för Adria, Hymer eller något annat godtyckligt namn som bodelstillverkaren väljer.

Är husbilen delintegrerad förser basfordonstillverkaren fordonet även med förarhytten, för en helintegrerad husbil bygger bodelstillverkaren denna. Enklast kan det förklaras som att en helintegrerad husbil har ett mer bussliknande utseende och att dörrarna till den främre delen, förarhytten, skiljer mellan olika bodelstillverkare.

Den bakre delen, det nakna chassit, finns i olika versioner även om tillverkningen av basfordonet skett i samma fabrik. Lägre chassin ger större möjligheter för bodelstillverkaren att anpassa bodelen till sina specifika önskemål.

Den vanligaste drivmetoden är framhjulsdrift då denna inte kräver någon kardanaxel till bakhjulen. Detta för att chassit kan göras lägre.

Då en husbil tillverkas i två steg, basfordonet respektive bodelen, finns undantagsregler när det gäller exempelvis miljökrav som gör att basfordonet kan vara äldre än bodelen. Detta är vare sig ovanligt eller felaktigt, husbilens årsmodell anges som det då bodelen färdigställts.

Vad betyder däckmärkningen?

Däckdimensioner och andra märkningar kan upplevas som en djungel, men de är ganska logiska. Så här är de uppbyggda:

Vi tar en godtycklig dimension som exempel, 225/75 R 16

  • 225: däckets sektionsbredd i millimeter
  • 75: däckprofilens höjd. Däckets höjd är 75 procent av sektionsbredden.
  • R: däckets konstruktion, i det här fallet radialdäck
  • 16: Fälgens storlek, diameter i tum

Hastighetsklassningen finns också angiven och benämns S, H eller V. Därutöver kan det finnas ytterligare information om belastningsklass. Detta kan skilja mellan husbilars totalvikt (3,5 ton respektive högre) och väger du upp en husbil kan däck-kraven ändras.

De två första talen 275/75 anger däckets bredd och profil. I det här fallet är däckets mönster 275 millimeter brett, vilket kallas sektionsbredden.

Däckprofilen innebär förhållandet mellan däckets höjd och bredd. I det här fallet är däckets höjd 75 procent av sektionsbredden. 

Bokstaven R efter numren som anger däckets bredd och profil anger däckets allmänna konstruktion, R betyder radialdäck och är normal standard. Radial betyder att corden inne i däcket är radiellt uppbyggd. Den standard som fanns för länge sedan var diagonal men förekommer i princip inte längre.

16 anger fälgens diameter i tum.

Bokstaven V anger däckets hastighetsklass, den högsta tillåtna hastigheten som däcket tål. Enligt ett EU-direktiv ska däckens hastighetsklass minst motsvara bilens maxhastighet men har även annan praktisk betydelse som att det styvare däcket gör att styrningen blir mer exakt än på däck med lägre hastighetsklass men ger sämre komfortegenskaper. På en husbil bör man inte gå upp i onödigt hög hastighetsklassning.

Det kan även finnas en kod för belastningsklass som talar om hur mycket däcket får bära i kilon. Finns XL sist i belastningskoden är det en utökning av den klassningen. Däck i högre belastningsklasser har en mer robust konstruktion, vilket minskar däckets värmeutveckling och däcket är mer slitstarkt. XL-däck blir allt vanligare när bilarna är tyngre.

DOT-märkningen på däcksidan anger var däcket är tillverkat och hur gammalt däcket är. De två första märkningarna anger i vilken fabrik däcket är tillverkat och de fyra sista numren anger däckets tillverkningsvecka och år. Till exempel nummerserien 1314 betyder att däcket tillverkades vecka 13 år 2014.

Nya däck ska när de säljs ha energimärkning som ska göra det lättare att jämföra däck. Märkningen har samma utseende som de vi är vana vid från olika hushållsmaskiner som exempelvis kylskåp. Märkningen visar däckets våtgrepp, externt däckljud och bränsleeffektivitet. Klass A innebär att däcket har bästa möjliga egenskaper och klass F är sämst. Eftersom dessa egenskaper är separata och motstridiga gäller att välja efter egna behov. Räkna inte med att hitta ett däck som har högst klassning i alla tre bedömningarna.

Många ser våtgreppet som viktigt men märkningen anger endast bromssträckan på vått underlag, inte något om risk för vattenplaning. Däckets bränsleeffektivitet baseras på däckets rullmotstånd. Ju högre klassificering desto lägre bränsleförbrukning. Skillnaden mellan bästa och sämsta ska teoretiskt ge en skillnad på cirka en deciliter per tio mil.

Däckets ljudklassificering anger däckljudet utanför bilen. Däckljudet anges i decibel i tre klasser. Ju fler svarta ljudvågor däckmärkningen har, desto högre externt däckljud har däcket.

Förtält, vad är det?

Förtält är ett tält med tre sidor som fästs i husvagnen eller husbilen och ger ett extrautrymme utanför entrédörren. Förtält är mest vanligt till husvagnar medan markiser är den vanligaste lösningen på husbilar.

Vissa markiser kan förses med sidor och på så sätt ha samma funktion som ett förtält.

För permanent uppställda husvagnar förekommer även förtält byggda i trä som en Friggebod och dessa kallas Spiketält.

Ett förtält mäts ofta med ett mått som kallas A-mått vilket anger storlek på förtältet. Mäts från marken, upp längs tältskenan och till marken på andra sidan.

Det är praktiskt med ett förtält som kan byggas ut åt sidorna, på så sätt kan man få ett separat och avskilt extrautrymme till barnen där de kan leka eller sova. Är man ett längre tag på samma camping ger det även bättre utrymmesanvändning inne i husvagnen.

Numer säljs oftast förtält som blåses upp med hjälp av luftkanaler vilket gör det betydligt enklare att resa. För att fästa det i marken används tältpinnar och sådana finns även som stora skruvar. Dessa skruvtältpinnar gör det enkelt att fästa förtältet säkert även i hård mark.

Det finns ett stort utbud av förtält på marknaden och även låga vindskydd för att skapa avgränsade ytor för exempelvis en hund.

Vilka regler gäller för vinterdäck på husbil och husvagn?

Det är krav på vinterdäck under perioden 1 december till 31 mars om det råder vinterväglag. Under perioden 31 oktober till 15 april är det tillåtet att använda dubbdäck men om det är vinterväglag utanför denna tidsperiod får dubbdäcken användas även då.

På husbilen – upp till 3,6 ton

Reglerna för vinterdäck på husbilar under 3,5 tons totalvikt är desamma som för personbilar. 

Med vinterdäck menas däck som är märkta med 3PMSF (ett berg med en snöstjärna) eller märkta med M+S och framtagna för vinterkörning.

Mönsterdjupet ska vara minst 3 millimeter.

Används vinterdäck ska dessa finnas på samtliga hjul.

På husbilen – över 3,5 ton

Reglerna för vinterdäck på husbilar över 3,5 tons totalvikt ändrades 2019 så att vinterdäck måste finnas på samtliga platser och inte bara på drivaxelns hjul.

Med vinterdäck menas däck som är märkta med 3PMSF (ett berg med en snöstjärna), POR (Professional Off Road), märkta med M+S och framtagna för vinterkörning eller vara dubbade.

Mönsterdjupet ska vara minst 5 millimeter.

På husvagnen

Det krävs vinterdäck mellan 1 december och 31 mars om det är vinterväglag. Kravet gäller husvagnar som dras av personbil, lätt lastbil eller buss med en totalvikt av högst 3,5 ton.

Om dragbilen med en totalvikt upp till 3,5 ton har dubbdäck måste också husvagnen som är kopplad till bilen ha dubbdäck. Detta gäller även om fordonet är undantaget från kravet på vinterdäck. Har dragbilen odubbade vinterdäck får husvagnen ha antingen dubbade eller odubbade vinterdäck.

Tänk på att förvara de däck som inte används torrt, mörkt och svalt. Förvarar du däcken med fälg, alltså som kompletta hjul, fyll i lite extra luft och låt de ligga platt så att inte står på mönstret.

Vad är en praktisk totalvikt?

Det första du måste tänka på är vilken totalvikt ditt körkort tillåter dig att köra och för de flesta, sett i ett europeiskt perspektiv, är det 3,5 ton. Därför är just 3,5 ton den vanligaste totalvikten och en sådan husbil kan du utan undantag köra på vanlig B-behörighet.

Den totalvikten ger dig en lastvikt på cirka 400 kilo men det skiljer en hel del mellan modeller och fabrikat. Den lastvikt husbilen har ska räcka till allt ni ska ha med er och är sällan väl tilltagen. När du räknar ihop husgeråd, mat, kläder, campingutrustning och inte minst fast utrustning som markis, AC och TV-antenn får vikten inte ha passerat de 3 500 kilona. Överlast kan bli dyrt och marginalerna är små.

Är ni många som ska åka med kan det vara en fördel att välja en husbil med högre totalvikt och vanliga gränser är då 3,85 och 4,25 ton men för dessa krävs ett äldre B-körkort, utfärdat före 1996-07-01 som inte återkallats efter det, eller behörigheten C1 eller C. Dessa husbilar har ofta samma tjänstevikt som en husbil med en totalvikt på 3,5 ton vilket gör att de oftast har en bättre lastvikt. Husbilar med en totalvikt över 3,5 ton lyder under andra regler i en rad regelverk men det mest påtagliga är däckreglementet och vägavgifter.

Behöver man ännu mer plats är nästa gräns 7,5 ton, likaså här av körkortsskäl. Mellan 3,5 och 7,5 ton är körkortsreglerna samma. Husbilar i kategorin över 7,5 ton är i allmänhet liners och de är relativt ovanliga.

Utbudet är störst för husbilar med en totalvikt på 3,5 ton och det är här de flesta koncentrerar sitt sökande.