Vid reklamation eller återbetalning
Vincents Husbil & Husvagn samarbetar exklusivt med Trygg Fritidsgaranti i reklamations- och garantiärenden. Vid köp av husbil eller husvagn hos Vincents husbil & husvagn erhålles gällande reklamations- och garantivillkor
Dessa villkor är ett avtal mellan fordonsägaren och Trygg Fritidsgaranti. Trygg Fritidsgaranti förbinder sig att reglera krav upp till det belopp som anges i köparens trygghetsbeviset.
Reklamation/ev. debitering vid ej godkänd garantiåtgärd
Om köparen vill åberopa garanti på grund av fel på fordonet ska han snarast möjligt meddela Trygg Fritidsgaranti. Reklamationen måste dock alltid göras inom skälig tid och inom den tid som garantin omfattar. Sker inte detta förlorar köparen sin rätt att göra gällande garantianspråk. Trygg Fritidsgaranti har rätt att debitera köparen kostnader för besiktning, felsökning eller liknande undersökning som föranleds av ogrundad reklamation om köparen i förväg informerats om dessa kostnader. Om inget fel visas vid besiktning, felsökning eller liknande undersökning utan det visar sig vara ett handhavande fel eller ett fel som inte täcks av garantin så är ägaren av fordonet skyldig att betala Trygg Fritidsgaranti eventuella kostnader samt arbetstid för felsökning. Pris enligt aktuell timdebitering.
Trygg Fritidsgaranti garanti omfattar plötsliga oförutsedda skador på de komponenter som är uppräknade i villkoren nedan och som inträffar i något land inom EU, EES samt Schweiz, på det fordon som är angivet på trygghetsbeviset.
- Garantin är en funktionsgaranti som ersätter plötsligt uppkomna elektriska- och mekaniska fel under garantiperioden. Garantin omfattar fel på följande komponenter inklusive arbete: Värmesystem, kyl och frys, gasolförsörjning, el- och elektronik-installationer (ej givare för färsk och spillvatten), spis, ugn, toalett, vattensystem, bromssystem. Garantin omfattar inte delar som är en del av normalt underhåll och service t ex vattenkranar, säkringar, vattenpump, frostskador, lampor, däck, batteri eller justering av inredningsdetaljer t ex skåp, dörrar, fönster eller liknande. Garantin omfattar inte eftermonterade utrustning som t ex parabol, TV-antenn, TV, stereo, efterinstallerad elektronik, larm, solceller och cykelställ mm. Eventuella fel måste kunna bevisas att de funnits redan vid leveranstillfället och skall åtgärdas på verkstad anvisad av Trygg Fritidsgaranti.
- Följdskada på komponent som inte omfattas och/eller följdskada orsakad av komponent som inte omfattas i avtalet, ersätts inte.
- Fel som uppstår på grund av oaktsam eller felaktig hantering samt handhavandefel täcks inte. Funktionsgaranti omfattar inte kosmetiska fel. Normalt slitage är också ålderberoende då ett begagnat fordon är i sämre skick än ett nytt fordon.
- Avtalet omfattar inte hög oljeförbrukning. Nycklar eller fjärrkontroller med tillhörande elektronik. Kablar, kontakter, kedjor underhållnings-/kommunikations inklusive trådlös navigationsutrustning. Garantin omfattar ej skador som uppkommit genom yttre påverkan, överhettad motor, brända ventiler, trimning, sabotage, oaktsamhet, brand, stöld, korrosion, fukt, läckage, frost, bristande underhåll, normalt slitage som exempelvis leder, trasiga lampor, dioder, displayer och dylikt. Bilar avsedda för yrkesmässig trafik omfattas ej av denna garanti. Om bilen har gällande maskinskadeförsäkring är detta en självriskeliminering under förutsättning att skadan omfattas av garantivillkoren. Garantiskadan ersätter inga kostnader för hotell, taxi, hyrbil etc.
- Avtalet gäller för den tidsperiod vilken är angiven på trygghetsbeviset, samt de beloppsbegränsningar som där finns angivna.
- Trygg Fritidsgaranti garanti upphör att gälla om fordonsägaren säljer fordonet vidare till annan juridisk person. Fordonsägaren kan inte ställa krav på återbetalning av kostnaden för trygghetspaketet.
- Avtalet gäller inte om fordonsägaren i samband med skadeärende, uppsåtligt eller av grov vårdslöshet oriktigt uppger, förtiger eller döljer något av betydelse för bedömningen av rätten till ersättning.
- Avtalet gäller inte för skada som fanns på fordonet när det såldes. Inte heller för felmonterade delar eller delar som inte var monterade vid leverans från fabrik. Styrkt inrapporterad mätarställning vid skadetillfället skall bifogas.
- Avtalet gäller inte för skada som uppstår i samband med yttre påverkan, tävling, uthyrning, taxikörning, terrängkörning eller annan form av användning som utsätter fordonet för onormal belastning. Inte heller för grov oaktsamhet eller lagbrott.
- Reparation som påbörjas utan skriftligt godkännande av Trygg Fritidsgaranti görs på fordonsägarens bekostnad. Fordonsägaren beordrar felsökning och felsökningskostnaden ersätts endast i det fall skadan blir godkänd. Trygg Fritidsgaranti ska alltid, i första hand, erbjudas möjlighet att utföra reparation som ägaren yrkar ersättning för.
- Trygg Fritidsgaranti avgör vid reparation om begagnad likvärdig utbytesdel ska användas, samt vilket inköpsställe som delen ska köpas/levereras ifrån.
- För att trygghetspaketet skall gälla måste fordonet följa de av tillverkaren fastställda serviceintervallerna och service måste utföras enligt tillverkarens specifikation. Faktura/kvitto på utförd service skall vid behov kunna uppvisas.
- Om inget annat kan bevisas, anses datum för skadetillfälle vara detsamma som den dagen skadeanmälan inkom till Trygg Fritidsgaranti.
- Trygg Fritidsgaranti är ett tillägg och begränsar inte på något sätt de krav som fordonsägaren har rätt till enligt svensk lag. Om skada även omfattas av garanti/försäkring från tillverkare, importör, annat försäkringsbolag eller dyl. Så ersätts skadan procentuellt i förhållande till antal parter.
- Om ägaren skulle bli missnöjd med reparation eller handläggandet av ärendet så ska ägaren först vända sig till Trygg Fritidsgaranti för reklamation, eller omprövning av Trygg Fritidsgaranti eventuella skadebedömning. Trygg Fritidsgaranti skall i första hand ges rimlig möjlighet att reglera missnöje, missförstånd eller oklarhet.
- Fordonsägaren måste ovillkorligen kontakta Trygg Fritidsgaranti skyndsamt när det uppstår fel eller skador som kan komma att täckas av garantin.
- Till vissa fritidsfordon (10 år och äldre) finns begränsad tillgång på reservdelar. Av denna anledning måste en köpare som köper genom Vincents Husbil & Husvagn acceptera och godkänna att han är medveten om detta problem. Lösningen vid reklamationer, med sådana problem blir att försöka reparera befintligt, eller hitta begagnade delar, eller bygga om till annat utförande. Är inte detta möjligt eller ekonomiskt försvarbart kan köparen i stället komma att kompenseras med en engångsersättning, motsvarande normalt/uppskattat inköpspris för delar och arbete. Utsedda fordonstekniker avgör ensamma vad denna summa skall vara, (marknadsmässigt pris) och köparen medger genom påskrift av köpeavtalet att han accepterar denna lösning i sådana förekommande fall.
Trygg Fritidsgaranti motsäger sig alla typer av kompensation i samband med garantiåtgärder.
Köplagen säger
Om varan är felaktig får köparen kräva att säljaren rättar till eller reparerar, levererar ny vara, ger prisavdrag eller kräva skadestånd. Köparen kan också häva köpet eller hålla inne betalningen. Detta gäller även om varan sålts i ”befintligt skick”.
En vara är felaktig om den inte duger till den användning som den avses klara, inte stämmer med prov eller specifikation, avviker från vad som avtalats eller om säljaren lämnat felaktiga uppgifter om eller undanhållit uppgifter om varan.
Vad är felet?
Grunden för att en vara skall anses vara felaktig är att den inte stämmer överens med vad näringsidkaren och konsumenten kommit överens om. Varan ska vad avser till exempel mängd, kvalitet och förpackning stämma överens med vad som avtalats. Med varan ska också följa de anvisningar som behövs för att den ska kunna hanteras, skötas och förvaras på lämpligt sätt.
Varan skall, om inget annat avtalats:
- Vara lämpad för de ändamål som varor av samma slag vanligen används till.
- Vara lämpad för de ändamål som köparen avsett, om näringsidkaren måste ha insett detta ändamål.
- Stämma överens med den beskrivning säljaren lämnat om varan och ha de egenskaper som säljaren demonstrerat genom prov eller modell.
Varan är felaktig om:
- Den inte följer punkterna ovan.
- Om säljaren före köpet känt till eller borde ha känt till sådana egenskaper hos varan som med fog kunnat påverka kundens vilja att köpa varan, och inte upplyst kunden om detta.
- Om varan på annat sätt avviker från vad köparen med fog kunnat förvänta sig.
- Om säljaren som ett led i affären tagit på sig att installera eller låta någon annan installera varan och installationen är bristfällig eller avviker från vad konsumenten med fog kunnat förvänta sig.
- Även en vara som sålts ”i befintligt skick” anses vara felaktig om den är i sämre skick än köparen kunnat förutsätta med hänsyn till pris eller andra omständigheter.